Ystävyyskoulut

Jo yli 20 vuoden ajan on Tuusulan lukiosta tehty vierailuja ystävyyskouluumme Christian-Gymnasium Hermannsburgiin, joka sijaitsee suhteellisen lähellä viehättävää keskiaikaista Cellen pikkukaupunkia ja suurkaupunki Hampuria. Opiskelijat ovat majoittuneet paikan päällä saksalaisten opiskelijoiden kodeissa, ja vastaavasti majoittaneet emäntänsä/isäntänsä heidän ollessaan vastavierailulla meidän luonamme Tuusulassa. Projektiin on kuulunut yhteistä tekemistä sekä Hermannsburgissa/Tuusulassa että yleensä myös yöpyminen ja tutustuminen Hampuriin tai Berliiniin/Helsinkiin yhdessä saksalaisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Keskeisenä asiana on maahan tutustumisen ja vieraalla kielellä pärjäämisen lisäksi uusien ystävyyssuhteiden luominen ja paikalliseen elämäntapaan ja kulttuuriin tutustuminen perheessä asumisen kautta. Monet ystävyyssuhteet ovatkin kestäneet vuosikausia ja ymmärrys toista maata kohtaan on varmasti kasvanut molemminpuolisesti ja kaikkien kohdalla.